door hanny op wo maart 18, 2009 3:56 pm
Hallo Claudia,
Inmiddels ben ik afgelopen maandag in het OZR geopereerd door Dr. Zijlemans, een zeer kundige en aardige opererend arts.
Mijn beide oogartsen, zowel Missotten als Baarsma, in het OZR, drongen al een tijdje aan op een staaroperatie.
De ontsteking aan mijn oog hield zich al een tijdje rustig, dus de tijd was gekomen dat zij het aandurfden.
Ik heb het ook maar steeds voor me uitgeschoven, omdat ik bang was voor het opvlammen van de ontsteking, maar ook omdat ik erg tegen de operatie op zich opzag. Je hoort altijd maar, oh een staaroperatie is een fluitje van een cent, maar ja, toch als je er onbekend mee bent, is het toch een vervelend en spannend iets maar naar uit te kijken. Zeker voor uveitus patienten, ik vind het ook moeilijk om dat aan je omgeving duidelijk te maken. De omgeving denkt er in ons geval, toch iets te licht over.
Ik heb aan het linkeroog de nodige littekens op het netvlies, dus helemaal goed zal het zicht daar nooit meer worden.
Ik zie alles in kronkels met dat oog. Gelukkig wordt dat gecorrigeerd door mijn rechteroog als ik beide ogen gebruik om te kijken.
Maar het zicht ging het afgelopen jaar steeds harder achteruit omdat ik steeds waziger ging zien met dat oog.
Er kon op een gegeven moment ook niet meer bepaald worden of ik wazig zag door een ontsteking, of door de staar.
Het zicht aan mijn linkeroog was nog maar 10 procent, en door de staar had ik last van verblinding door zon- of kunstlicht.
Ik heb de stap dus toch maar gewaagd, en zoals het er nu naar uit ziet, ben ik daar toch wel blij mee. Ik moet natuurlijk even afwachten hoe het verder gaat verlopen.
De operatie op zich is mij best mee gevallen, het ging snel en vlot. Ik weet niet waar jij geopereerd gaat worden, maar in het OZR is de opvang en begeleiding heel menselijk voor, tijdens en na de operatie.
Mijn oog is verdoofd door middel van druppels en een injectie. Van de injectie heb ik niets gevoeld of gemerkt. Ik kreeg een kortdurend roesje waardoor ik kort in slaap gevallen ben. Toen ik wakker werd, bleek de injectie al gegeven te zijn.
Om te voorkomen dat de ontsteking weer opvlamt, is er direct na de operatie een injectie met prednison in het oog gegeven.
Ook hier heb ik nauwelijks wat van gevoeld.
Ik hoop je hier de nodige informatie mee gegeven te hebben. Wil je meer weten dan hoor ik het wel.
Groet,
Hanny.