staaroperatie

Vragen over Uveitis? Stel ze hier!

Moderator: Josefien

staaroperatie

Berichtdoor hanny op wo jan 07, 2009 11:02 pm

Als gevolg van het vele druppelen en injecties heb ik flink staar aan mijn linkeroog.
Gelukkig zijn de ontstekingen aan beide ogen al enige tijd rustig, mede dankzij het gebruik van Humira, waardoor het nu verantwoord wordt gevonden om de staar te opereren.
Het werd een half jaar geleden al voorgesteld door de arts, maar ik heb het voor me uitgeschoven omdat ik er best wel tegenop zie.
Maar het zicht wordt nu toch wel erg beperkt door de staar, vooral bij zon- en kunstlicht.
Dus heb besloten de knoop door te hakken en het te laten doen.
Mijn oog wordt niet verdoofd door druppels maar door middel van een injectie.
Krijg via een infuus in mijn hand een soort roesje, waardoor de injectie geen pijn zal doen.
Heeft iemand ervaring met een staaroperatie bij uveitus?
Groet,
Hanny.
hanny

Re: staaroperatie

Berichtdoor JLT op za jan 10, 2009 5:45 pm

Hoi Hanny,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb wel iets last van staar door prednison. Helaas ben ik dus ook een keer aan de beurt. Ik wacht de reactie wel even af en lees rustig mee ;-)
JLT

Berichtdoor granny op do feb 12, 2009 11:13 pm

dat wist ik niet dat je dus ook staar kunt krijgen van prenison hoelang hebben jullie die dan al niet geslikt
granny

Berichtdoor Claudia op wo maart 18, 2009 3:37 pm

Hallo Hanny,

Ik vroeg me af of je ondertussen al geopereerd bent. Zelf ben ik 35 en heb nu zo'n 30 jaar ontstekingen en staar. Altijd zeiden ze tegen mij dat het niet kon opereren omdat de ontstekingshaard dan weer actief zou worden. Mijn huidige oogarts denkt daar anders over.
Ik vraag me nu af of het wel kan en of ik het dus aandurf.
Liever moeie ogen dan ontstekingen of nog meet zichtverlies. Toch ben ik na 30 jaar ook wel benieuwd hoe het is om met mijn rechteroog minder wazig te zien.
Hoop wat van je te horen of van iemand anders met ervaring.
Ik sta nu op de operatielijst voor 23 april.

Groetjes, Claudia
Claudia

Berichtdoor hanny op wo maart 18, 2009 3:56 pm

Hallo Claudia,

Inmiddels ben ik afgelopen maandag in het OZR geopereerd door Dr. Zijlemans, een zeer kundige en aardige opererend arts.
Mijn beide oogartsen, zowel Missotten als Baarsma, in het OZR, drongen al een tijdje aan op een staaroperatie.
De ontsteking aan mijn oog hield zich al een tijdje rustig, dus de tijd was gekomen dat zij het aandurfden.
Ik heb het ook maar steeds voor me uitgeschoven, omdat ik bang was voor het opvlammen van de ontsteking, maar ook omdat ik erg tegen de operatie op zich opzag. Je hoort altijd maar, oh een staaroperatie is een fluitje van een cent, maar ja, toch als je er onbekend mee bent, is het toch een vervelend en spannend iets maar naar uit te kijken. Zeker voor uveitus patienten, ik vind het ook moeilijk om dat aan je omgeving duidelijk te maken. De omgeving denkt er in ons geval, toch iets te licht over.
Ik heb aan het linkeroog de nodige littekens op het netvlies, dus helemaal goed zal het zicht daar nooit meer worden.
Ik zie alles in kronkels met dat oog. Gelukkig wordt dat gecorrigeerd door mijn rechteroog als ik beide ogen gebruik om te kijken.
Maar het zicht ging het afgelopen jaar steeds harder achteruit omdat ik steeds waziger ging zien met dat oog.
Er kon op een gegeven moment ook niet meer bepaald worden of ik wazig zag door een ontsteking, of door de staar.
Het zicht aan mijn linkeroog was nog maar 10 procent, en door de staar had ik last van verblinding door zon- of kunstlicht.
Ik heb de stap dus toch maar gewaagd, en zoals het er nu naar uit ziet, ben ik daar toch wel blij mee. Ik moet natuurlijk even afwachten hoe het verder gaat verlopen.
De operatie op zich is mij best mee gevallen, het ging snel en vlot. Ik weet niet waar jij geopereerd gaat worden, maar in het OZR is de opvang en begeleiding heel menselijk voor, tijdens en na de operatie.
Mijn oog is verdoofd door middel van druppels en een injectie. Van de injectie heb ik niets gevoeld of gemerkt. Ik kreeg een kortdurend roesje waardoor ik kort in slaap gevallen ben. Toen ik wakker werd, bleek de injectie al gegeven te zijn.
Om te voorkomen dat de ontsteking weer opvlamt, is er direct na de operatie een injectie met prednison in het oog gegeven.
Ook hier heb ik nauwelijks wat van gevoeld.
Ik hoop je hier de nodige informatie mee gegeven te hebben. Wil je meer weten dan hoor ik het wel.
Groet,
Hanny.
hanny

Berichtdoor hendrina53 op wo jun 02, 2010 12:52 pm

Hallo, allemaal ik ben een vrouw van 57 en ben 17 jaar geleden aan mijn staar in het linkeroog geopereerd, er zat door de Jeugdreuma en het gebruik van prednison al zoveel jaar staar, dat de oogartsen er toen niet veel zicht op hadden, hoe de operatie zou verlopen.
De oogarts vind bij spiegelen niets bijzonders meer, maar ik kan nog steeds niet zuiver zien met dat geopereerde oog, ik zie wel meer licht, maar scherp krijg ik het niet, is er iemand mee bekend?
Nu begin ik ook rechts slecht te zien, deze staar is niet rijp dus zal ik me daar nou wel of niet aan laten helpen, ik zie alles een beetje gelig en precies in het midden wazig vooral bij gezichtsherkenning en tegenlicht erg vervelend.
hendrina53

Berichtdoor JLT op di jun 08, 2010 3:22 pm

Hoi Hendrina,

Ik heb na een vitrectomy (glasvocht operatie) ook een haperend oog gehad. Deze herstelde maar heel moeilijk en langzaam. In mijn geval was het drukverschil te groot in het oog (ene dag 3 andere weer 30). Daardoor raakte de oogzenuw geïrriteerd (en ik ook ;-) ) hierdoor kon ik ook heel moeilijk een scherp beeld krijgen. Alleen dingen die heeeel dichtbij waren zag ik scherp.

Kan het zijn dat je oogzenuw misschien geïrriteerd of beschadigd is? Is er wel eens een oogzenuwonderzoek gedaan? Vraag dit anders even aan je behandelend arts. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar dat kan je eigen arts natuurlijk beter vertellen.

Grt.
Jelte
JLT

Berichtdoor hendrina53 op di jun 08, 2010 7:02 pm

Jelte, na de operatie 17 jaar terug heb ik een second opinion gehad , daarbij konden ze geen afwijkingen vinden. Ik heb ook meegewerkt aan een scripty voor een Egyptische oogarts, en ben binnenste buiten gekeerd, toen zijn ook de oogzenuwen getest, maar hij kon ook niets vinden. Er zij ook contrastfotoos van beide ogen gemaakt, die waren ook goed en er zit niets van vocht bij de macula of ergens anders.
De huidige oogarts die mijn andere oog gaat opereren, vermoed dat er door de jeugdreuma sporen zijn achtergebleven, in het netvlies, zij zag ook enkele kleine scheurtjes die weer geheeld waren.
Ik ben benieuwd hoe het met Hanny gaat, aangezien ik volgende week onder "het mes ga"
grt van Hendrina
hendrina53

Berichtdoor JLT op di jul 13, 2010 3:51 pm

Hoi Hendrina,

Hoe is het verlopen, alles goed gegaan?

Grt.
Jelte
JLT

Berichtdoor hendrina53 op di jul 13, 2010 5:02 pm

Jelte, alles is goed , ik ben nu 3 weken verder en het zicht wordt steeds scherper, ik ga over 3 weken naar de opticien voor een brilmet :shock: ing ook voor een leesgedeelte.
Ik zie af en toe nog wel een een grote zwarte stip maar die is nu weer weg, ik ben verkouden geweest en had toen ook veel jeuk in mijn geopereerde oog, maar nadat ik 2 dagen goed met neusspray aan de gang ben geweest is dit ook weer over.
Met zonlicht moet ik wel uitkijken ik merk dat ik daar niet zo goed tegem kan en alles is zo wit, geweldig :!: :!: :!:
hendrina53

Berichtdoor JLT op wo jul 14, 2010 8:58 am

Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Een goede zonnebril is voor ons zeker een aanrader, ik kan niet meer zonder op zonnige dagen. Maar ach staat ook wel leuk ;-) Hopelijk komt het zicht helemaal goed terug en verdwijnt die zwarte stip ook voorgoed.

Grt.
Jelte
JLT

Keer terug naar Vragen over Uveitis