MTX (Methotrexaat)

Bespreek hier de bijwerkingen van medicijnen.

MTX (Methotrexaat)

Berichtdoor JLT op wo aug 27, 2008 11:58 am

Ik gebruik nu 3 jaar MTX. In eerste instantie 10 mg per week en nu een jaar 12,5 mg per week. Het medicijn werkt redelijk goed en ik had tot voor kort geen problemen met bijwerkingen. Helaas heb ik de laatste 2 a 3 maanden wel last van m'n maag.

Dat is een rede voor veel mensen om te stoppen met dit medicijn. Ik gebruik natuurlijk ook maagbeschermers. Ik gebruik nu pantaprozol (voor 1 week) en ik heb het idee dat dit iets beter werkt dan de Omeprazol die ik hiervoor gebruikte.

Wat voor maagbeschermers gebruiken jullie en hoe ervaren jullie de (maag)klachten van MTX?

Grtzzz
JLT

Re: MTX (Methotrexaat)

Berichtdoor mvg op ma dec 29, 2008 12:41 am

Hoi, over de bijwerkingen zoals maagklachten van de M.T.X wilde ik het volgende vertellen.
Ik spuit al sinds ruim 3 jaar de M.T.X. toen ik begon met de mtx wilde het maar niet aanslaan het werd opgehoogd tot de maximale hoeveelheid in tabletten en werkte nog niet. Uiteindelijk gingen we proberen of het wel ging aanslaan met het 1 keer per week spuiten en dat werkte. Ik heb 2 jaar lang 25 ml gespoten maar vorig jaar werd ik opeens heel ziek ervan, echt helemaal misselijk en viel snel af toen ben ik naar 12,5 ml gegaan en dat gaat heel goed.
Nu is het voordeel van het inspuiten dat het je maag ontziet dus ik heb nooit last gekregen van maagklachten. Misschien is dit een tip voor mensen die daar last van hebben.
Het injekteren is niet zo moeilijk en sinds anderhalf jaar zijn er spuiten die je niet gekoeld hoeft te bewaren dus je kan ze makkelijk meenemen op vakantie enzo.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, Monique
mvg

Berichtdoor JLT op ma dec 29, 2008 2:49 pm

Hoi Monique,

Bedankt voor je reactie! Ik heb het overwogen maar vind de stap naar een spuit niet zo... Weet niet waarom. De klachten zijn nu weer minder. Ik kijk het nog even aan. Heb je meer of andere bijwerkingen van het spuiten van MTX?

Grt.
Jelte
JLT

Berichtdoor JLT op do feb 12, 2009 10:11 am

Wat ik de laatste tijd weer heb is dat ik na het nemen van de MTX (op maandag) altijd een dag of twee op paracetamolen leef omdat ik een grieperig ben. Komt dat bekend voor... Langzaam begin ik de MX zat te worden merk ik. Lastig!
JLT

Berichtdoor hendrina53 op wo jun 02, 2010 1:11 pm

Ik wist niet dat je voor Uveïtus ook methotrexaat voorgeschreven kreeg, ik heb 9 jaar methotrexaat gebruikt vanwege verhoogde bloedbezinking bij RA, dat sloeg goed aan ik nam het altijd voor het slapen gaan 1 x per week en dan de volgende dag foliumzuur tegen de toxische werking in de Milt
als maagtabletten gebruik ik Nexium maar die zijn bijna op en worden niet meer voorgeschreven.
Ik ben sinds een half jaar gestopt met methotrexaat omdat mijn hoofdhaar zo dun werd, heeft iemand die ervaring ook?
Volgende maand krijg ik de bloeduitslagen, of de bezinking is gestegen, zo ja dan moet ik weer met methotrexaat gaan beginnen.
hendrina53

Keer terug naar Bijwerkingen van medicijnen