Vitrectomy (Vitrectomie)

Welke medicijnen gebruik je en wat is jou ervaring hiermee. Bespreek hier ook jouw ervaring over de behandelingen die je ondergaan hebt. Vragen over een van deze twee onderwerpen, stel ze hier!

Vitrectomy (Vitrectomie)

Berichtdoor JLT op ma maart 23, 2009 1:26 pm

Afgelopen bezoek aan de oogarts is de knoop doorgehakt. Ik sta op de lijst voor een vitrectomie. Bij deze operatie vervangen ze het vocht in het oog door een steriele vloeistof die vervolgens weer door het lichaam zelf vervangen wordt door 'normaal' vocht.

De bedoeling is om op die manier de ontstekingen de CME te onderdrukken. Hierdoor zal ik waarschijnlijk ook minder medicijnen kunnen gebruiken
:-D.

Ik vroeg me af of iemand anders deze operatie ook is ondergaan en zo ja wat zijn jouw ervaringen. hoe lang ben je er mee bezig geweest? En hoe beviel de operatie??

Grtzz
Jelte
JLT

Re: Vitrectomy (Vitrectomie)

Berichtdoor Debora op ma jul 06, 2009 2:39 pm

Nee, de operatie niet zelf gehad, alleen het een en ander over gelezen. Ik ben wel benieuwd hoe het bij jou verloopt. Jij zegt dat de vloeistof door vocht vanuit het lichaam weer wordt vervangen. Ik dacht dat ze dit met gas oid vulden?
Debora

Berichtdoor JLT op ma jul 06, 2009 4:41 pm

Hoi Debora,

Zoals ik al zei je timing is perfect. Vandaag ben ik geopereerd en alles is goed gegaan. Morgen op controle en dan mag het verband er vanaf. Dan na een week nog op controle en vervolgens ben ik klaar (als het goed is).

Een vitrectomy
Bij een vitrectomy (glasvochtoperatie) wordt het glasvocht vervangen door een vloeistof, gas of olie. Dit is afhankelijk van de klacht en waar deze zich in het oog bevindt. Bij een netvliesloslating wordt er vaak gekozen voor een gas of olie. Indien er voor olie wordt gekozen moet er een vervolg operatie plaatsvinden om de olie te verwijderen. In mijn geval is er gekozen voor een (steriele) vloeistof.

Waarom
Een vitrectomy (glasvochtoperatie) wordt voor verschillende klachten ingezet. Dit kan zijn dat de sliertjes en troebelingen in het oog te hevig worden en deze middels deze operatie kunnen worden verwijderd. Daarnaast kan het netvliesloslaten (dit kan komen door ziekte maar ook gewoon spontaan) ook dan wordt een glasvochtoperatie uitgevoerd.

In mijn geval is er voor deze operatie gekozen omdat ik een membraan voor mijn macula (het deel van het oog waarmee je scherp ziet) heb zitten. Dit membraan is gevuld met vocht dat zorgt voor wazig zien en een vertekend beeld. Tijdens de operatie is dit membraan verwijderd (gepeld zoals ze dat noemen) en is het glasvocht ook vervangen door een sterielevloeistof. Ik ben dus als het goed is van het membraan af (wat moet zorgen voor een beter zicht) en als bonus ben ik ook de sliertjes en andere rommel die ik in het oog had kwijt.

Let op: met 1 oog getikt dus vergeef de foujes ;-) Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.
JLT

Berichtdoor Debora op di jul 07, 2009 10:40 am

Hey Jelte,

Heerlijk nieuws dat de operatie goed is verlopen en dat je al heel snel antwoord heb gegeven. Mag ik vragen hoe ze de membraam hebben geconstateerd en wat het precies is? Heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
Ik hoop op een spoedig herstel voor je en hou ons op de hoogte!! :wink:

gr. Debora
Debora

Berichtdoor JLT op wo jul 08, 2009 9:27 am

Hey!!

Het membraan in mijn oog is een ophoping van vocht achter het netvlies. Helaas zat deze precies voor de macula (deel waarmee je scherp ziet). Deze aandoening noemen ze ook wel CME (http://www.nvbs-uveitis.nl/?Informatieve_artikelen:Blind_door_lekkende_oogvaten voor meer info).

Ze kunnen zo'n membraan goed constateren met een OCT scan. Deze scan brengt de dikte van je hele netvlies in kaart. Hierdoor kunnen ze zien waar het bv. dikker is (door vocht) zoals in mijn geval.

CME is een veel voorkomende complicatie bij Uveitis en ook een van de gevaarlijkste omdat deze (indien niet goed behandeld) kan lijden tot blindheid. Daarom is dan ook deze operatie op de rit gezet.

Aan het spoedig herstel wordt gewerkt ;-)

Grtz
Jelte
JLT

Berichtdoor Debora op zo jul 12, 2009 7:43 pm

Hey Jelte,

Ja, helaas ook ik weet wat CME kan doen, begrijp alleen niet waarom de ene arts dit doet en de andere weer wat anders. Een victrectomie is niet zonder risico's...Ach, alles is tegenwoordig een risico. :mrgreen: :wink: Mijn oogarts heeft dit zelfs nog nooit geoppert om te doen, terwijl de CME erg hardnekkig is en zorg draagt voor beperkingen. :? Toch eens babbelen....!!
Debora

Berichtdoor JLT op ma jul 13, 2009 9:19 pm

Als de CME goed behandeld kan worden met medicijnen gaan ze niet zo nel over tot opereren. In mijn geval ging het echt om dat membraan dus het was niet alleen de CME. Misschien dat het daar in zit.

En betreft de risico's tsja... Ik durf tegenwoordig wel een gokje te nemen hoor de bijwerkingen van medicijnen is ook niet alles ;-)

grt.
Jelte
JLT

Berichtdoor Debora op di aug 04, 2009 10:37 pm

Hey Jelte,

Ik wilde weleens weten hoe het met je ging. En met de oogjes? :wink: Zie je er al voordelen van of nog niet? Enne, heb je er ook nadelen aan ondervonden?

gr. Debora
Debora

Berichtdoor JLT op wo aug 05, 2009 8:25 am

Hey Debora,

De operatie zelf (incl. de nazorg) verloopt nog steeds goed. Het enige waar ik last van heb is een schommelende oogdruk. De 1e dag na de operatie was deze 4 (te laag), 3 dagen daarna was deze 27 (te hoog), daarna weer 4, 9 en nu was ie gisteren 5. Hierdoor is mijn oogzenuw een beetje geïrriteerd (zal ik ook zijn ;-).

Gisteren kwam de chirurg tot de conclusie dat dit kan komen doordat het oog lekt (bij de hechtingen), maar dat is vrijwel onmogelijk omdat we inmiddels een maand verder zijn. De tweede oorzaak is dat het oog in shock verkeerd. Dit oog heeft al een hoop te verduren gehad en zo'n operatie kan net even te veel zijn. Om de oogdruk weer normaal te krijgen moet ik nu dus weer ophogen met prednison naar 40 mg per dag voor 5 dagen, daarna 5 dagen 30 mg etc...

Dit viel me erg zwaar omdat ik nu op de 12,5 mg per dag zat sinds de operatie (daarvoor 5 per dag). De operatie moet (op de lange termijn) prednison besparend werken. En ik had niet verwacht dat ik juist weer omhoog moest. Ik moet volgende week terug komen en dan controleren ze de oogdruk weer om te kijken of het al beter is. Ik had gehoopt met 12,5 mg per dag op vakantie te kunnen (het liefst nog wat minder), maar dat zit er dus ff niet in. Dat wordt dus backpacken door Indonesië met een berg presnison :twisted:

Het zicht was in het begin heel laag. dit moet zich langzaam herstellen. Inmiddels zit ik rond de 60% (ik zat op 50%). Nu gebruik ik op m'n werk en tijdens het autorijden normaal gesproken een bril met +0,75 of zoiets, maar dat oog heeft op -4,7 gestaan na de operatie, toen -1,75 en nu was ie gisteren -0,75 dus dat gaat langzaam de goede kant op.

Kortom ik heb nog wel wat geduld nodig.... (en daar ben ik al zo slecht in :? )

Grt.
Jelte
JLT

Keer terug naar Medicatie, behandelingen en ontwikkelingen