Wanneer verbetert zicht opnieuw?

Deel je eigen ervaringen of lees die van een ander! Denk hierbij aan uitslagen, onderzoeken, verloop etc.

Re: Wanneer verbetert zicht opnieuw?

Berichtdoor hendrina53 op di jun 08, 2010 6:43 pm

Trees, ik ben nieuw op de site, en was erg onder de indruk van je verhaal en je ziekenhuis opname, ik ben erg blij voor je dat het weer beter gaat, ik wil je veel sterkte wensen, dit geeft de burger moed, dat het toch nog kan verbeteren.
grt. Hendrina :D
hendrina53

Berichtdoor Trees op di jun 08, 2010 9:29 pm

Hoi Hendrina,

Dank voor je bericht. Je bent nieuw hier? Heb je ook Uveitis?

Ik moet het alleen nog in de gaten houden vd oogarts. Ik zie in mijn beeld slierten en zwarte stipjes alsof ik vliegjes zie wegvliegen. De oogarts had het over glasvochtvertroebeling. Als dit gepaard gaat met lichtflitsen dan moet ik aan de bel trekken. Verder gaat het gelukkig wel!

Groetjes, Trees
Trees

Berichtdoor hendrina53 op wo jun 09, 2010 8:16 am

Hoi Trees, ja ik ben nieuw op de site, maar heb al vanaf mijn 18de Uveïtus, dat is dus al een hele tijd geleden, ik ben in die tijd niet goed geinformeerd erover, want ik blijk al vanaf mijn 14de oogklachten te hebben ik was toen onder behandeling bij een oogarts in het WG, toen naar de VU, daar ben ik 2 x opgenomen voor prednison kuren. :shock:
Ik kreeg al heel gauw staar op het linker oog, maar daar wilden zij me niet aan opereren, het waarom legde ze niet uit. Mijn hersens wenden toch aan het zien met 1 oog, auto rijden ben ik nooit aan begonnen en werken op kantoor werd wel steeds zwaarder, ook omdat ik last had van de grote gewrichten en pezen, dat heb ik nog steeds, door nu fibromyalgie.
Met 40 jaar kwam ik bij een oogarts in het AMC en die heeft de staar wel geopereerd aan het linkeroog. Ik zie daar nu constant de slierten en de grijze wolkjes en de stippen, noemen zij desementstippen? Het zicht is minmaal. alleen zie ik wel kleur ermee, dus dat is meegenomen, scherp krijg ik het niet er zit een soort kronkel in? Nu is er ook verkleving van de iris? Dat schijnt dan weer door de uveïtus te komen?
Je ziet ik heb mog heel veel vraagtekens, maar als ik zo alle ingezonden stukjes lees , hebben de anderen dat ook, ik moet zeggen dat ik daar wel door gesterkt word. Als ik weer een uveïtus aanval krijg - - danzie ik als het ware een soort pulserend spinneweb in mijn oog - - kan ik gelijk op het uveïtus spreekuur terecht, de laatste keer was nu 7 jaar geleden, en heeft niet lang geduurd. Ik loop nu bij het Jan van Gooyen en word woensdag aan staar in het rechteroog geholpen!!!! Ik heb al een paar keer gelezen dat er preventief 1 x daags met Pred forte gedruppeld word, kan dat geen kwaad. dan ga ik dat ook vast doen voor de operatie.
grt van Hendrina
hendrina53

Berichtdoor Trees op wo jun 09, 2010 2:15 pm

Hoi Hendrina,

Vervelend zeg als ik dit zo allemaal lees. Ik kan me voorstellen dat je je dan toch gaat afvragen van - wat als ze eerder wisten wat het precies was - Je loopt er al heel lang mee, dat is toch wat!?

Voor mij was het nieuw en ik wist niet wat me overkwam. Ik had heftige pijnen, rood oog en kon weinig tot geen (zon)licht verdragen. Heb uiteindelijk een zonnebril met sterkte aangeschaft en dat hielp enigszins. Al met al heb ik er bijna twee maanden mee gelopen en in de 6e week kwam het zicht langzaam aan terug. Ben wel blij dat de oogarts in het begin paar keer in de week mijn oog onderzocht en daarna 1x in de week. Het lijkt nu al lang geleden....

Ik wens jou iig sterkte met de operatie!!

Groetjes, Trees
Trees

Berichtdoor Pralien op ma jun 21, 2010 11:10 am

Hoi iedereen

Vandaag nogmaals op controle geweest en alles zag er gelukkig nog altijd goed uit. Geen ontstekingscellen meer en geen vocht meer achter de netvliezen. Mijn rechteroog is weer zoals voorheen. Links is er wel littekenweefsel in het netvlies. Mijn zicht met dat oog is daardoor nu 40% en zal waarschijnlijk niet meer beter worden, voor de hele situatie was het 60%. In het achterhoofd houdende hoe erg het is geweest (zicht 0% en netvlies helemaal losgelaten,...), ben ik natuurlijk wel blij met het resultaat. Ik wil wel snel van die cortisonepillen af want mijn 'vollemaansgezicht' en een hoop andere klachten frustreren mij (maar ja, de uveïtis op z'n ergst frustreerde mij véél meer) ;).

Trees, gaat het nog altijd goed met je? En op je werk? Ik vind dat mijn ogen nu precies toch sneller vermoeid zijn van het kijken op scherm, ook heb ik nog op bepaalde plaatsen wat minder goed zicht door het licht. Heb jij dat ook?

Hendrina, fijn dat je het forum hebt gevonden. Hoe is je operatie verlopen?

Groetjes iedereen!
Pralien

Berichtdoor Trees op ma jun 21, 2010 1:02 pm

Hoi Pralien!

Goed te lezen dat het de goede kant is opgegaan met je oog! IK was ruim een maand geleden voor de laatste controle geweest en had aangegeven dat ik zwarte stipjes (alsof er zwarte vliegjes wegvliegen) en slierten in mijn beeld zag. Een maand later had ik het nog en ben weer naar de oogarts gegaan. IK moest het wel in de gaten houden als het gepaard zou gaan met lichtflitsen, dan moest ik aan de bel trekken.

Vwb mijn zicht dat is van wat het was heel goed behalve dan die zwarte stipjes en slierten daar heb ik nog steeds last van. Maar vergeleken met hoeveel pijn ik had dan kan ik hiermee leven. Het is soms wel vervelend, maar ach als het zo blijft dan vind ik het niet zo erg....

Hendrina, hoe is het verder gegaan met de operatie?

Lieve groeten, Trees
Trees

Berichtdoor hendrina53 op ma jun 21, 2010 3:07 pm

Lieve allemaal, ik ben verlicht, wauw er is een wereld :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: voor me open gegaan. En dan te bedenken dat het AMC wilde wachten tot ik ten minste 80 was. walchelijk!!!!! :twisted:
De operatie is in de Jan van Gooyenkliniek uitgevoerd door een geweldig team.
Ik had om een roesje gevraagd omdat ik bang voor de oogprik was, daardoor is zelfs dat meegevallen. Ik schijn een grote oogbol te hebben, dat kom je wel vaker tegen bij -14 visus. Dus er was weinig ruimte om te prikken.
Tijdens de operatie verkleinde , ondanks alle druppels, opeens de iris, dus moesten er eerst irishaakjes gezet worden anders kon de oogarts er niet meer bij, de operatie die normaal 20 minuten duurt heeft nu 1 uur geduurd, maar gelukkig had ik dat roesje gehad en heb ik alles gelaten ondergaan.
De eerste 2 dagen heb ik spierpijn rond de oogbol gehad, maar ik kon al gelijk scherp zien, ik ben van -14 naar -10 voor verzien,daar had ik nog een oude bril van liggen dus die heb ik nu op.
1 juli moet ik terug want er zit nog een hechting en de pupil is heeeeeel klein niet rond , een soort maantje!
Dan gaan we ook de juiste oogsterkte voor de bril opmeten cilinder en zo en de leesbril, want die heb ik nu wel nodig.
de zwarte stippen en de sliertjes zijn nu wat scherper in beeld, maar daar kijk ik langs heen. Ik heb al gehoord van mensen die geen uveïtus hebben of gehad hebben, dat die ze ook zien. Het zij zo.
Ik ben intens tevreden. ik moet nog 2 weken door drupplen en dan zien we wel weer verder.
hartelijke groet van Hennie
hendrina53

Berichtdoor Pralien op zo jun 27, 2010 9:09 am

Trees, ik ben blij voor je dat het weer goed gaat. Die stipjes en slierten heb ik nooit gehad. Lijkt me wel vervelend, maar je geeft zelf gelukkig aan dat er mee te leven valt.

Hendrina, wat fantastisch dat je zo blij bent met het resultaat!

Maandag na de goed uitziende controle mocht ik verlagen naar 4mg Medrol (prednisone)(wel nog altijd 200mg immunosuppressiva) en stoppen met de Pred Forte oogdruppels, maar nu merk ik dat ik weer slechter begin te zien en heb last van lichte oogpijn :( Ik hoopte dat ik binnenkort met de cortisonepillen mocht stoppen maar dat lijkt nu onwaarschijnlijk... Gaat deze ellende dan nooit stoppen? :s
Pralien

Berichtdoor hendrina53 op zo jun 27, 2010 2:03 pm

Pralien, sterkte met de medicijn afbouw, ja soms kan het zomaar weer opvlammen.
Op het moment heb ik en lichte vlek in het centrum van het geopereerde oog een krans van geel licht, waardoor ik de kleur blauw als groen ervaar, heel vervelend, ik druppel nu nog 3 x daags met Ophitole en Indocollyre, ik ben zeer benieuwd of dit nog weg gaat, verder zie ik de rest wel heel helder. Groet van Hendrina
hendrina53

Vorige

Keer terug naar Persoonlijke ervaringen